מאמר | י”ז בתמוז
סרוק לתרומה
באדיבות עמותת סולם יהודה ללימוד קבלה חסידית בראשות הרב שקד אליהו פנחס שליט"א
איך להפוך חורבן לשמחה? / הרב שקד אליהו פנחס
הנביא זכריה (פרק ח) מתנבא: “צום הרביעי וצום החמישי וצום השביעי וצום העשירי יהיה לבית יהודה לששון ולשמחה ולמועדים טובים“.
צום הרביעי הוא צום י”ז בתמוז וידוע כי חמשה אסונות לאומיים ארעו בשבעה עשר בתמוז:
נשתברו הלוחות הראשונות ע”י משה רבנו בראותו את העגל והמחולות, בוטל התמיד מלהקריב בבית ראשון,
הובקעה העיר מה שהוביל לחורבן בית שני; המצביא הרומאי אפוסטמוס הרשע שרף את התורה והועמד צלם של עבודה זרה בהיכל בית המקדש.
ונשאלת השאלה איך יתכן שימים בהם קרו כאלו דברים נוראיים יהפכו למועד של ששון ושמחה?
ראשית יש לתת את הדעת כי כל הארועים הללו בעצם מבטאים שלבים בתהליך חורבן בית המקדש,
ע”כ בטרם נדבר מחורבנו יש להבין מהו בכלל בית המקדש…
בהמ”ק בעצם הוא התגשמות של קשר נפלא וישיר בן עם ישראל והאנושות לבין האלוקות.
קשר זה אינו מקרי אלא תולדה של תהליך המכונה בתורת הקבלה ‘השתוות צורה’.
תהליך זה בעצם מבטא את תהליך ‘תיקון הבריאה’ מצד בני האדם ע”י שינוי התכונות הטבעיות עימן נולדנו.
תכונות אלו הן צורתנו הראשונית הניכרות כתכונות ‘הרצון להנאה פרטית’ מה שנחווה בהוויות העולם שכל אחד דואג לעצמו גם ואעפ”י שזה רומס את זולתו,
במילים אחרות טבע ה’אגואיזם’ המנהל את העולם בדרך החזק שורד בטבע ואדם לאדם זאב.
מכאן תבין כי כל משמעות ‘חורבן הבית’ היא ‘חורבן הלב היהודי’, ובאשר נתקן את הלב כדברי חז”ל “רחמנא ליבא בעי” (אבן עזרא קהלת פרק ה),
ממילא יבנה המשכן ונזכה לראות בבנין בית מקדשנו. ובאשר בית המקדש בנוי הרי שחזר השלום והאחווה והרעות הבין אנושית,
חזר הקשר בנינו לבין הקב”ה וממילא פעלו הצומות שמטרתם לעורר הלבבות לאבינו שבשמים
ולכן יתבטלו הצומות ובעת גילוי האלוקות דווקא בימים מסוגלים אלו נרגיש שמחה גדולה בלב ויהפכו ליום טוב של ממש!
אך יש לדעת כי הטבע הראשוני והגולמי של בני האדם ואבוי לנו אם נשאר בצורה בסיסית זו של התפתחות,
לכן הטיל על כתפנו הקב”ה משימה לא פשוטה לתקן את אותו טבע ולרכוש טבע שני של השפעה ואהבת הזולת.
ומשום ש’אין הקדוש ברוך הוא בא בטרוניא עם בריותיו’ (תלמוד בבלי מסכת עבודה זרה דף ג עמוד א)
סידר לנו כבר מטרם בריאת העולם את התורה והמצוות על מנת שנעזר בהם לתיקון הנרצה.
בעזרת התורה ומצוות אנו מווסתים את הרצון הזה ומאזנים אותו לרצון גבוה ונעלה הרבה יותר
הנבחן לרצון האלוקי של אהבה והשפעה בבחינת ‘ואהבת לרעך כמוך’ שהיא המצווה הכוללת את כל חוקי התורה.
תיקון זה מוביל אוטומטית לחיבור אנושי, אהבה, אחווה, שלום ורעות בן כל בני ירד.
אותה אהבה וחיבור אנושי מתאפשרים ע”י בניית האהבה בלב הנבראים בדרך ‘בלבבי משכן אבנה’
שכל יהודי צריך לתת משכן לאור האלוקי בליבו וזה לא יתכן מטרם שיפנה את ליבו מהאהבה העצמית שלו.
כי כל עוד שהלב מלא באהבה עצמית נבחנת השכינה בגלות ולא בלב,
משמעות השכינה בגלות זה שאין לה חשיבות אצלי בבחינת ‘שכינתא בעפרא’ שיש לה חשיבות של עפר!
כתיבה ועריכה לשונית : הרב שקד אליהו פנחס | מרצה לחכמת הקבלה | יו”ר ומייסד מרכז סולם יהודה
לשיעורי וידאו נוספים מהרב שקד אליהו פנחס