מאמר על פרשת השבוע

מאמר | פרשת שמות

פרשת השבוע | פרשת שמות

 

סוד שובבי"ם

 

עניין גלות מצרים משמעותו שעבוד הקליפה על הקדושה, ואילו עניין הגאולה הוא השבת היוצר על כנו, בבחינת "וְרָאוּ כָּל עַמֵּי הָאָרֶץ כִּי שֵׁם ד' נִקְרָא עָלֶיךָ וְיָרְאוּ מִמֶּךָּ" (דברים כח, י).

והנה התורה הקדושה היא נצחית. גלות וגאולה נוהגים בכל הדורות ובכל הזמנים, בכלל ובפרט, כי כל פרט ופרט מישראל חשוב לפני הקב"ה כמו הכלל כולו, ועל כן לא יגיע האדם למטרתו טרם שעברו עליו כל הדרכים והארת השמות שבתורה, ממש כמו הכלל כולו.

וסידור הפרשיות שבתורה יש בהם קדושה רבה וסגולה גדולה לכל פרט ופרט להנות מסדר המאורות המאירים בזמן הקריאה.

ומתוך ששובבי"ם ת"ת הם סדור שלם, מתחילת השביה והשעבוד של קליפת פרעה ומצרים עד תכלית החופש שהוא לוחות שניים, על כן מסוגלים המה להאיר עם כל מערכת הקדושה והאורות, שכבר הראו פעולתם בדורות שעברו לאלו המוכנים לקבל. ועל כן מתענים עובדי ה' ית' ועושים תשובה כדי לזכות בהם.

(פרי חכם על התורה)

 

"וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים מִצְרָיְמָה" (א, א)

בשביל ד' דברים נגאלו ישראל ממצרים: שלא שינו את שמם ואת לשונם ולא אמר לשון הרע, ולא נמצא ביניהם אחד מהם פרוץ בערוה (ויקרא רבה לב, ה)

ודע, דאומות העולם הנמשכין מקליפה הסובבת לפירי, על כן כל התפשטותם וכוחם אינה מתגלה אלא בבחינת הלבושים והקליפות, שזה עניין המאדעס (פירוש: אופנות, הכוונה בעיקר לאידיאות המתחדשות בכל דור, ואפשר שהכוונה גם למלבושים כפשוטו) שלהם, שלכן בהתחדש בחינת לבושיהם, אז יתחדש חיותם, ומוצאים בזה עילוי שבחם, ועל כן החדשים אוהבים, וכל מגמתם לסתור הלבושים מדורות הראשונים, ולקבל צורת חדשות, כי אינם מסתכלים אלא על הקנקן.

מה שאין כן בני ישראל, אין להם שום עסק עם הקנקן זולת מה שיש בתוכו, על כן כל התחדשות חיותם מוצאים בפנימיות, ולא בלבושים ולשונות ושמות, ועל כן אמרו ז"ל (ע"פ ויקרא רבה לב, ה, מדרש לקח טוב וארא פ"ו) בזכות שלא שינו שמם וכו'.

 

(מתוך "הקדמות הסולם" הקדמה ראשונה ל"פי חכם", אות כ)

 

מתוך הספר 'אוצרות הסולם' מאת הרב שמואל הורביץ | לרכישת הספר לחץ כאן

אהבתם? שתפו
שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
הישארו מעודכנים
הירשמו לניוזלטר שלנו ותהיו מעודכנים בכל המאמרים שלנו

לחצו Ctrl + D במקלדת והאתר יתווסף לרשימת המועדפים שלכם.