מאמר על פרשת השבוע

מאמר | פרשת שופטים

פרשת השבוע | פרשת שופטים

 

"קֹסֵם קְסָמִים מְעוֹנֵן וּמְנַחֵשׁ וּמְכַשֵּׁף" (יח, י)

ענין הכשפים

ענין הכשפים ביארו חז"ל (בסנהדרין סז, ב) למה נקרא שמן כשפים, מפני שמכחישים פמליא של מעלה. פירוש, כי לולא הכשפים היו הצדיקים יכולים להמשיך אותות ומופתים מעולמות העליונים לקרב העולם להשי"ת, על דרך שהיה ביציאת מצרים ובימי יהושע והנביאים. אבל על ידי החטא דעץ הדעת, נעשה בנין ד' עולמות אבי"ע[1] דס"א[2], לעומת ד' עולמות אבי"ע דקדושה, בסוד הכתוב זה לעומת זה עשה אלקים, שפירושו, שכל הכחות שישנם באבי"ע דקדושה לקרב העולם להשי"ת, ניתנו כנגדם באבי"ע דטומאה, לרחק העולם מהשי"ת. והענין הוא, כי כמו שהעבירה דעץ הדעת היתה לשורש שממנה נמשכים כל העבירות שבעולם עד גמר התקון, כן הצל, דהיינו כח ההעלמה על קדושתו ית' כנ"ל, הנמשך מעבירה דעץ הדעת, הנקרא עלי תאנה, נעשה לשורש שממנו נמשכים כל מיני כחות ההעלמה על קדושתו ית', שבכללם הם נקראים ד' עולמות אבי"ע דטומאה, שנבנו בסוד הכתוב זה לעומת זה עשה אלקים, שהוא סוד ד' עולמות אבי"ע דטומאה לעומת ד' עולמות אבי"ע דקדושה, כנ"ל. והקרובים ביותר לשורש הזה הם הכשפים, שניתן להם כח שקול נגד הקדושה להכחיש את הפמליא של מעלה, על דרך שעשו המכשפים כנגד האותות והמופתים של משה רבינו, כמ"ש ויעשו גם הם חרטומי מצרים בלהטיהם כן (שמות ז, יא) וכן אליהו שהתפלל שלא יאמרו מעשה כשפים הם (ברכות ט, ב) ועל כן מלבד בהמקרים היוצאים מן הכלל, דהיינו ביציאת מצרים ובימי הנביאים, לא יוכלו הצדיקים להמשיך אותות ומופתים לקרב העולם להשי"ת מחמת שיודעים בעליל, שאבי"ע דטומאה יתנו כח להמכשפים שיוכלו לעשות גם הם בלהטיהם כן. וזה סוד שנאמר בגמר התקון, כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות, שהפירוש הוא כי אז, יתבטל רוח הטומאה מהארץ, ולא יהיה עוד פחד מאבי"ע דטומאה, וימשיכו הצדיקים אותות ונפלאות כמו שהיה ביציאת מצרים.

(מתוך פירוש "הסולם" בראשית ב, אות שיא)

[1] אצילות, בריאה, יצירה, עשיה.

[2] דסטרא אחרא.

 

מתוך הספר 'אוצרות הסולם' מאת הרב שמואל הורביץ | לרכישת הספר לחץ כאן

אהבתם? שתפו
שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
הישארו מעודכנים
הירשמו לניוזלטר שלנו ותהיו מעודכנים בכל המאמרים שלנו

לחצו Ctrl + D במקלדת והאתר יתווסף לרשימת המועדפים שלכם.