מאמר | פרשת עקב
סרוק לתרומה
באדיבות עמותת סולם יהודה ללימוד קבלה חסידית בראשות הרב שקד אליהו פנחס שליט"א
פרשת השבוע | פרשת עקב
"וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן" (ז, יב)
אם מצוות הקלות שאדם דש בעקביו תשמעון (רש"י)
פרש בעל 'הסולם' זצוק"ל: מצוות קלות – אמונה, שזה דבר קל בעיני האדם, ודש אותו בעקביו. וה"ברכת שלום" מסביר את דברי קדשו של אביו: מצוות חמורות – הן המצוות התלויות במעשה. מצוות קלות – הן המצוות התלויות בלב ובמחשבה, היינו אמונה, אהבה ויראה, ועשיית המצוות לשמה.
קלות וחמורות האמורות, היינו לפי דעת ההמון, המחשיבים את חיצוניות המצוות ואת הנראה לעין, ואינם מחשיבים כל כך את המצוות התלויות בלב ובמחשבה.
זו הכוונה של מרן זצ"ל 'מצוות קלות שאדם דש בעקביו – היא מצות האמונה'.
ובהקדמה לספר "פנים מאירות" ו"פנים מסבירות" על "עץ חיים" מביא מרן זצ"ל את דברי האבן עזרא בספרו "יסוד מורא": ודע, כי התורה לא ניתנה אלא לאנשי לבב, כי התֵּבוֹת כַּגְוִיוֹת והטעמים כנשמות (טעמי תורה), ואם לא יבין הטעמים כל עמלו שוא ועמל ורוח. כמו המייגע עצמו לספור הדפים והתיבות שבספר רפואה, שמזאת היגיעה לא יוכל לרפאות מזור, וכמו גמל נושא משי והוא לא יועיל למשי והמשי לא יועילנו, עכ"ל.
בזאת מובנים דברי המדרש תנחומא (עקב א), "והיה עקב", זה שאומר הכתוב "לָמָּה אִירָא בִּימֵי רָע, עֲוֹן עֲקֵבַי יְסוּבֵּנִי" (תהלים מט, ו). יתברך שמו של הקב"ה שנתן תורה לישראל שיש בה תרי"ג מצוות ושי בהן קלות וחמורות, ומפני שיש בהן מצוות קלות שאין בני אדם משגיחין בהן אלא שמשליכין אותן אחר עקביהם, כלומר שהן קלות, לפיכך היה דוד מתיירא מיום הדין ואומר: רבונו של עולם, איני מתיירא מן מצוות החמורות שבתורה שהן חמורות. ממה אני מתיירא, מן המצוות הקלות, שמא עברתי על אחת מהן, אם עשיתי אם לא עשיתי, מפני שהיתה קלה. ואתה אמרת 'הוי זהיר במצוה קלה כבמצוה חמורה'. לכך אמר "לָמָּה אִירָא בִּימֵי רָע, עֲוֹן עֲקֵבַי יְסוּבֵּנִי".
(עפ"י "ברכת שלום" מכתבים ח')
מתוך הספר 'אוצרות הסולם' מאת הרב שמואל הורביץ | לרכישת הספר לחץ כאן