מאמר | פרשת וישב
סרוק לתרומה
באדיבות עמותת סולם יהודה ללימוד קבלה חסידית בראשות הרב שקד אליהו פנחס שליט"א
פרשת השבוע | פרשת וישב
"כִּי בֶן זְקֻנִים הוּא לוֹ" (לז, ג)
בן זקונים הוא לו: סופי תבות 'אמון', שמסר לו סתרי תורה, שנאמר בה "וָאֶהְיֶה אֶצְלוֹ אָמוֹן וָאֶהְיֶה שַׁעֲשֻׁעִים" (משלי ח, ל).
"זְקֻנִים" בגימטריא עולה רז, שמסר לו רזי תורה (בעל 'הטורים').
על חכמת האמת
בהקדמה לספר 'תלמוד עשר הספירות' כתב רבנו שישנם ב' חלקים בחכמת האמת. החלק האחד הוא הנקרא 'סתרי תורה', שאסור לגלותם זולת ברמיזה, מפי חכם מקובל, למקבל מבין מדעתו (ומעשה מרכבה ומעשה בראשית שייכים ג"כ לחלק הזה). החלק השני הוא הנקרא 'טעמי תורה', שמותר לגלותם וגם מצוה לגלותם, ושכר המגלה אותם גדול לאין קץ ולאין שיעור.
ומה שתמצא בחז"ל שאין מוסרים חכמה זו אלא למי שלבו דואג בקרבו,, הכוונה לאותו החלק שנקרא 'סתרי חכמה', שבכל ספרי הקבלה לא תמצא אפילו זכר מהם, כי הם הדברים שכיסה עתיק יומין.
ובהכרח לומר שכל אלו הספרים שנתחברו בחכמת הקבלה שייכים לחלק של טעמי תורה, כי אין לך גילוי גדול מכתיבת ספר, אשר הכותב אינו יודע מי הם המעיינים בספרו, שיכול להיות שח"ו רשעים גמורים יסתכלו בו, ואם כן אין לך גילוי רזי תורה יותר מזה!
(עפ"י ההקדמה לתלמוד עשר הספירות, אותיות כז-לא)
על מה סובבת החכמה
תשובה לשאלה זו כתב רבנו זי"ע במאמר "מהותה של חכמת הקבלה" וז"ל:
כי חכמה זו היא לא פחות ולא יותר רק סדר של שרשים המשתלשלים על דרך קודם ונמשך בחוקים קבועים ומוחלטים המתחברים וקולעים למטרה אחת מאוד נעלה, הנקובה בשם "גילוי אלוקותו ית' לנבראיו בעולם הזה".
(מתוך ספר "מתן תורה" לרבנו, מאמר "מהותה של חכמת הקבלה")
מתוך הספר 'אוצרות הסולם' מאת הרב שמואל הורביץ | לרכישת הספר לחץ כאן