מאמר | פרשת ויקהל
סרוק לתרומה
באדיבות עמותת סולם יהודה ללימוד קבלה חסידית בראשות הרב שקד אליהו פנחס שליט"א
פרשת השבוע | פרשת ויקהל
“שֵׁשֶׁת יָמִים תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יִהְיֶה לָכֶם קֹדֶשׁ” (לה, ב)
ימות החול שורשם בעולמות העליונים הוא בספירות חג”ת נה”י (חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד) של ז”א (זעיר אנפין) ואילו שבת היא בחינת ספירת ה’מלכות’.
יוצא אפוא, לכאורה, שימות החול נעלים על שבת. היתכן? שהרי המלכות היא ספירה תחתונה וספירות חג”ת נה”י עליונות הימנה!
הסביר מורנו בעל ‘הסולם’ זצ”ל, כי העולם נמצא תחת הנהגת ספירת המלכות. כי מלכות נקראת ‘כנסת ישראל’ הכוללת כל נשמות ישראל, וכל מה שאינו במלכות לא בא לידי גילוי בעולם הזה כל זמן שאין יחוד זעיר אנפין (הכולל חג”ת נה”י) ומלכות, כלומר, שהשפע של ז”א אינו מושפע למלכות.
בשבת יש יחוד ז”א ומלכות, שפירושו שכל שש הספירות של ז”א מאירות במלכות. ובחול הן נפרדות, לכן ניתנו לנו ששת ימי המעשה לתקן את עצמנו על ידי העבודה בתורה ובמצוות, לעשות נחת רוח לבורא יתברך, ועל ידי כך אנו מתקנים את המלכות שתהיה ראויה לקבל השפע מז”א.
לכן שבת שהיא בחינת מלכות חשובה יותר מששת ימי החול אף על פי שששת ימי החול שורשם בספירות הז”א שהיא מדרגה חשובה יותר ממלכות. אולם חשיבותן של מדרגות הקדושה נמדדת ביחס לאדם. והיות שבששת ימי המעשה אנו באמצע העבודה של תיקון המלכות, ז”א עדיין אינו יכול להשפיע, אלא רק בשבת קודש שגמרנו לתקן את מעשינו אז מאירה מדרגת ז”א לתחתונים על ידי תיקון המלכות. לכן נקראת השבת ‘רזא דאחד’, על שם יחוד ז”א ומלכות. וכן נקראת השבת ‘שלום’, מפני שיש כבר שלום בין ז”א המשפיע למלכות המקבל. וכן נקראת ‘שבת שלום ומבורך’, שאז נמשכות הברכות לתחתונים על ידי ספירת המלכות. ולכן שבת חשובה יותר מששת ימי המעשה.
(עפ”י ספר המאמרים להרב”ש מאמר י”ט תשמ”ט. ע”ע ב“ברכת שלום” על התורה מאמר ק”ס)
מתוך הספר ‘אוצרות הסולם’ מאת הרב שמואל הורביץ | לרכישת הספר לחץ כאן