ספר הזוהר | וילך | אותיות א-ד
סרוק לתרומה
באדיבות עמותת סולם יהודה ללימוד קבלה חסידית בראשות הרב שקד אליהו פנחס שליט"א
ספר הזוהר עם פירוש הסולם
חומש דברים | פרשת וילך | אותיות א-ד
מאמר משה אהרן ומרים
לשון הזוהר
א) וילך משה וידבר את הדברים האלה אל כל ישראל. ר’ חזקיה פתח, מוליך לימין משה זרוע תפארתו בוקע מים מפניהם וגו’, זכאין אינון ישראל, דקב”ה אתרעי בהו, ובגין דאתרעי בהו, קרא לון בנין בוכרין קדישין, אחין כביכול, נחת לדיירא עמהון. הה”ד, ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם. ובעא לאתקנא להו כגוונא דלעילא, ושארי עלייהו שבעה ענני יקר,שכינתיה אזלא קמייהו, הה”ד ויי’ הולך לפניהם יומם.
פירוש הסולם
א) וילך משה וידבר וגו‘: ר’ חזקיה פתח, מוליך לימין משה זרוע תפארתו בוקע מים מפניהם וגו’. אשריהם ישראל, שהקב”ה רצה בהם. ומשום שרצה בהם, קרא אותם בנים בכורים קדושים, אחים. כביכול, ירד לדור עמהם. ז”ש ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם. ורצה לתקנם כעין של מעלה, והשכין עליהם שבעה ענני כבוד, ושכינתו הולכת לפניהם. ז”ש, וה’ הולך לפניהם יומם.
לשון הזוהר
ב) תלת אחין קדישין אזלין בינייהו, ומאן אינון. משה, אהרן, ומרים. ובזכותהון, יהב לון קב”ה, מתנן עלאין. כל יומוי דאהרן, לא אעדו ענני יקר מישראל. והא אוקמוה, דאהרן דרועא ימינא דישראל הוה. והיינו דכתיב, וישמע הכנעני מלך ערד וגו’, כי בא ישראל דרך האתרים וגו’. כב”נ דאזיל בלא דרועא, וסמיך גרמיה לכל אתר, וכדין וילחם בישראל וישב ממנו שבי, בגין דהוו בלא דרועא ימינא. ת”ח, אהרן דרועא ימינא דגופא הוה. ועל דא כתיב, מוליך לימין משה זרוע תפארתו. ומאן איהו. אהרן.
פירוש הסולם
ב) תלת אחין קדישין וכו‘: ג’ אחים קדושים הלכו ביניהם, ומי הם. משה אהרן ומרים. ובזכותם נתן להם הקב”ה מתנות עליונות. כל ימיו של אהרן לא סרו ענני כבוד מישראל. והרי העמדנו שאהרן הוא זרוע ימין של ישראל, והיינו שכתוב, וישמע הכנעני מלך ערד וגו’, כי בא ישראל דרך האתרים. וגו’. דרך אתרים פירושו, שישראל היו כאדם ההולך בלי זרוע, וסומך עצמו בכל מקום ומקום. כי אתרים פירושו מקומות. ואז, וילחם בישראל וישב ממנו שבי. שזה היה, משום שהיו בלי זרוע ימין. בוא וראה, אהרן היה זרוע ימין של הגוף, שהוא ת”ת, ועל כן כתוב מוליך לימין משה זרוע תפארתו, ומי הוא, הוא אהרן. שהוא זרוע הימין של תפארת.
לשון הזוהר
ג) וילך משה, מאי וילך, לאן הלך. אלא וילך, כגופא בלא דרועא. כד”א, וילכו בלא כח לפני רודף. דהא מית אהרן דרועא ימינא, ובעא לאסתלקא גופא.
פירוש הסולם
ג) וילך משה מאי וכו‘: שואל, וילך משה, מהו וילך, אנה הוא הלך, ומשיב, אלא וילך, פירושו שהלך כגוף בלי זרוע. כש”א, וילכו בלי כח לפני רודף. כי מת אהרן, שהוא זרוע ימין, והגוף, שהוא משה, רצה להסתלק מחמת זה.
לשון הזוהר
ד) כל יומוי דמשה, אכלו ישראל לחם מן השמים. כיון דאתא יהושע, מה כתיב וישבות המן ממחרת וגו’. ויאכלו מעבור הארץ ממחרת הפסח. מה בין האי להאי. אלא דא מלעילא. ודא לתתא. כל זמנא דמשה, אשתכח גופא דשמשא שליט, ונהיר לעלמא. כיון דאסתלק משה, אתכנש גופא דשמשא, ונפיק גופא דסיהרא.
פירוש הסולם
ד) כל יומוי דמשה וכו‘: כל ימיו של משה, אכלו ישראל לחם מן השמים. כיון שבא יהושע, מה כתוב, וישבות המן ממחרת וגו’, ויאכלו מעבור הארץ ממחרת הפסח. מה בין זה לזה, בין מן, ובין לחם מן הארץ. אלא המן הוא מלמעלה, מן השמים, שהוא ז”א, וזה, לחם מן הארץ, הוא מלמטה, מן המלכות הנקראת ארץ. כל זמן שהיה נמצא משה, היה שולט גוף השמש, שהוא ז”א, ומאיר לעולם. כיון שנסתלק משה, נסתלק גוף השמש, ויצא גוף הלבנה, שהוא המלכות שהיא בחינת יהושע. וע”כ נפסק לחם מן השמים ויאכלו מעבור הארץ, שהוא מלכות. זה המן הוא מלמעלה, מן השמים, שהוא ז”א, וזה, לחם מן הארץ, הוא מלמטה, מן המלכות הנקראת ארץ. כל זמן שהיה נמצא משה, היה שולט גוף השמש, שהוא ז”א, ומאיר לעולם. כיון שנסתלק משה, נסתלק גוף השמש, ויצא גוף הלבנה, שהוא המלכות שהיא בחינת יהושע. וע”כ נפסק לחם מן השמים ויאכלו מעבור הארץ, שהוא מלכות.