עגלת קניות

close-icon

אין מוצרים בסל הקניות.

הזמנה מינימלית 300, סכום ההזמנה הנוכחי שלך הוא 0.00

ספר הזוהר | פרשת אמור | אותיות א-ד

סרוק לתרומה

באדיבות עמותת סולם יהודה ללימוד קבלה חסידית בראשות הרב שקד אליהו פנחס שליט"א

ספר הזוהר עם פירוש הסולם

זוהר חומש ויקרא | פרשת אמור | אותיות א-ד

 

מאמר בני אהרן

 

לשון הזוהר

א) ויאמר יי׳ אל משה אמור אל הכהנים בני אהרן ואמרת אליהם לנפש לא יטמא בעמיו. א״ר יוסי, מ״ט דא לקבל דא, דכתיב לעילא, ואיש או אשה כי יהיה בהם אוב או ידעוני מות יומתו, וסמיך ליה אמור אל הכהנים. אלא כיון דאזהר להו לישראל, לקדשא להו בכלא, אזהר להו לכהני לקדשא לון, וכן ללוים. לכהני מנין. דכתיב אמור אל הכהנים. ללואי מנין. דכתיב ואל הלוים תדבר ואמרת אליהם. בגין דישתכחון כלהו זכאין קדישין דכיין.

 

 

פירוש הסולם

א) ויאמר ה׳ אל וגו׳: ​ויאמר ה׳ אל משה וגו' לנפש לא יטמא בעמיו. א״ר יוסי, מהו הטעם, שזה, הוא כנגד זה שכתוב למעלה, ​ואיש או אשה כי יהיה בהם אוב או ידעוני מות יומתו, שהסמיך אליו הכתוב, אמור אל הכהנים. ומשיב, כיון שהזהיר את ישראל שיקדשו עצמם בכל, הזהיר גם לכהנים שיקדשו עצמם וכן ללוים. מאין לנו, לכהנים. כי כתוב אמור אל הכהנים. ומאין לנו, ללוים. כי כתוב, ​ואל הלוים תדבר ואמרת אליהם. כדי שימצאו כולם צדיקים קדושים וטהורים.

 

 

לשון הזוהר

ב) אמור אל הכהנים בני אהרן, מ״ט הכא בני אהרן, וכי לא ידענא דבני אהרן נינהו. אלא בני אהרן, ולא בני לוי, דאהרן דהוא שירותא דכל כהני דעלמא, דביה אתרעי קב״ה מכלא, בגין למעבד שלמא בעלמא, ובגין דאהרן ארחוי סליקו ליה להאי, דכל יומוי דאהרן הוה משתדל לאסגאה שלמא בעלמא. ובגין דאורחוי כך, סליק ליה קב״ה להאי, למיעל שלמא בפמליא דלעילא, ובגין כך אמור אל הכהנים בני אהרן.

 

 

פירוש הסולם

ב) ​אמור אל הכהנים בני אהרן: שואל, מהו הטעם שכתוב כאן, בני אהרן, וכי איני יודע שהם בני אהרן. ומשיב, אלא בני אהרן, מלמדנו, ולא בני לוי. כי אהרן הוא התחלה לכל כהני העולם, כי בו בחר הקב״ה מכל, כדי לעשות שלום בעולם, ומשום שדרכיו של אהרן, העלו איתו לזה. כי כל ימיו של אהרן היה משתדל להרבות שלום בעולם. ומשום שדרכיו כך העלהו הקב״ה לזה, לכהונה, שיכניס שלום בפמליא של מעלה. כי ע״י העבודה שלו, הוא גורם זווג קב״ה ושכינתו, ונעשה שלום בכל העולמות. ומשום זה, אמור אל הכהנים בני אהרן.

 

 

לשון הזוהר

ג) אמור אל הכהנים בני אהרן ואמרת אליהם. ר׳ יהודה פתח, מה רב טובך אשר צפנת ליראיך וגו'. מה רב טובך, כמה עלאה ויקירא, ההוא נהורא עלאה דאקרי טוב, דכתיב וירא אלהים את האור כי טוב. ודא הוא אור הגנוז, דביה עביד קב״ה טב בעלמא, ולא מנע ליה בכל יומא, בגין דביה. מתקיים עלמא, וקאים עליה. אשר צפנת ליראיך, דתנן, נהורא עלאה עבד קב״ה כד ברא עלמא, וגניז ליה לצדיקיא לזמנא דאתי. הה״ד, אשר צפנת ליראיך.

 

 

פירוש הסולם

ג) ​אמור אל הכהנים בני אהרן וגו׳: ר׳ יהודה פתח, ​מה רב טובך אשר צפנת ליראיך וגו'. מה רב טובך, כמה הוא עליון ויקר אור העליון ההוא שנקרא, טוב. שכתוב, ​וירא אלקים את האור כי טוב. וזה הוא אור הגנוז, שבו עושה הקב״ה טוב בעולם, ואין מונע אותו בכל יום, ובו מתקיים העולם, ועומד עליו. אשר צפנת ליראיך, כי למדנו, אור עליון עשה הקב״ה כשברא העולם, וגנז אותו לצדיקים לעתיד לבא. ז״ש אשר צפנת ליראיך פעלת לחוסים בך.
פירוש. שיש ב׳ אורות, א) הוא אור הגנוז לצדיקים לעתיד לבא, ואינו מאיר בעולם. ב) הוא אור הנקרא טוב, הנמשך מן אור הגנוז, המאיר בעולם בכל יום, שהעולם עומד עליו.

 

 

לשון הזוהר

ד) פעלת לחוסים בך. פעלת, בזמנא דאתברי עלמא, ההוא נהורא הוה קאים ונהיר מרישא דעלמא לסייפי דעלמא. כד אסתכל קב״ה, לאינון חייבין דזמינין לקיימא בעלמא, גניז ליה לההוא נהורא, דכתיב וימנע מרשעים אורם. וזמין לאנהרא לצדיקייא לעלמא דאתי, ודא הוא אשר צפנת ליראיך, וכתיב וזרחה לכם יראי שמי שמש צדקה ומרפא בכנפיה.

 

 

פירוש הסולם

ד) פעלת וכו', בזמנא דאתברי וכו׳: ​פעלת, כי בזמן שנברא העולם היה אור הזה עומד ומאיר מראש העולם עד סוף העולם. כשנסתכל הקב״ה באלו הרשעים העתידים לעמוד בעולם, גנז אור ההוא, ז״ש, ​וימנע מרשעים אורם. ועתיד הקב״ה להאיר אותו לצדיקים לעולם הבא. וזה הוא אשר צפנת ליראיך פעלת לחוסים בך. ופעלת סובב על פעולת הגניזה. וכתוב, ​וזרחה לכם יראי שמי שמש צדקה ומרפא בכנפיה.

 

סינון

60 אגורות ליום
שיעשו את כל ההבדל!

לתרומה

הלימוד באתר מוקדש

הרשמה לאתר
תכני האתר המלאים נפתחים רק לגולשים רשומים (הרשמה בחינם!)
להמשך גלישה יש לבצע הרשמה אותה ניתן לבטל בכל עת.
הרשמה
+