מאמר | פרשת מטות | תשע"ט
סרוק לתרומה
באדיבות עמותת סולם יהודה ללימוד קבלה חסידית בראשות הרב שקד אליהו פנחס שליט"א
וַיְדַבֵּ֤ר מֹשֶׁה֙ אֶל־רָאשֵׁ֣י הַמַּטּ֔וֹת לִבְנֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל לֵאמֹ֑ר זֶ֣ה הַדָּבָ֔ר אֲשֶׁ֖ר צִוָּ֥ה יְקֹוָֽק: אִישׁ֩ כִּֽי־יִדֹּ֨ר נֶ֜דֶר לַֽיקֹוָ֗ק אֽוֹ־הִשָּׁ֤בַע שְׁבֻעָה֙ לֶאְסֹ֤ר אִסָּר֙ עַל־נַפְשׁ֔וֹ לֹ֥א יַחֵ֖ל דְּבָר֑וֹ כְּכָל־הַיֹּצֵ֥א מִפִּ֖יו יַעֲשֶֽׂה (פרשת מטות)
בפרשתנו מעביר משה את הוראת ה’ לעניין הלכות נדרים,
ותחילה פונה אל ‘ראשי המטות’ שהם הנשיאים והם יעבירו
את הדיבור לכל בני ישראל, ובין היתר מבחינה התורה
איש הנודר נדר לאישה רווקה, לאישה מאורסת ולאישה
נשואה ומה עניין ההבחנות הללו
ומדוע בכלל יש הבדל בדינים שבין אישה לגבר בנושא זה?
וראשית יש לדעת כי עפ”י חכמת הקבלה ותורה החסידות
אנו בוחנים את הפרשה בגוף אחד ז”א שכל אלו הבחינות:
משה, בני ישראל, נשיאים, איש, אישה ונדר אלו בחינות בנפש האדם.
ולהקל על הבנת הדברים נבאר אחת אחת:
משה: הזוהר מכנה את משה רבנו בשם ‘רעיא מהימנא’ (הרועה הנאמן)
שהדריך את עם ישראל בדרך האמונה ולכן הוא מסמל את בחי’ האמונה שבאדם.
בני ישראל: אלו כוחות הקדושה שבאדם, ישנם 70 בני יעקב (ישראל) שירדו מצרימה
ז”א 70 בחינות וכוחות קדושה באדם וכנגדם ע”ד ‘זה כנגד זה עשה ה”
ישנם את 70 אומות העולם שהם 70 כוחות הטומאה, התאוות והרצל”ק שבאדם.
נשיאים: מתוך בני ישראל שהן תכונות הקדושה שבאדם יש את הנבחרות והמשובחות שבניהן
והן נקראות נשיאים שצריכות להיות ה’נושאות’ לאור העליון, היינו שע”י תיקונן ב’השתוות צורה’
לבורא עדה”כ ‘כשם שהוא רחום היה אתה רחום’ הן מאפשרות לאדם להיות בחי’ ‘מרכבה לאור העליון’
שהוא מרכיב על עצמו את התכונות האלוקיות הנלמדות מהתורה והמצוות.
איש: בכל אדם ישנם כוחות זכריים ווחות נקביים, איש מסמל את כוחות הגבריים
מלשון התגברות אשר מאפשרים לנו להתגבר על היצר וללכת בדרך ה’ בקדושה וטהרה.
אישה: כח האישה באדם הוא הכח הנקבי ‘לשון נקב’ ז”א החיסרון וההשתוקקות שיש לאדם,
והוא הכלי והרצון המניע אותנו לפעולה. וכח זה מראה על החולשה שלנו כלפי התאוות
כפי שכתוב ‘תשש כוחו כנקבה’ היינו שהאדם חלש ונשלט בד”כ ע”י הרצל”ק הנאה ותענוג לתועלת עצמו.
ויש לדעת כי רק שילוב נכון בין הכוחות הנפש הזכריים ונקביים שבאדם
ואיזון של קדושה ניתן להגיע להשגות רוחניות ולהשגת הטוב בחיינו.
נדר: כל עניין הנדר הוא התחייבות ללא התחשבות ברצון הפרטי שלנו
ואף בניגוד גמור ליצרנו. ונדר מחייב אותנו בכח לעשות משהו שבד”כ נגד רצוננו ושיגרת חיינו.
עתה נבוא לבאר את הציווי האלוקי שדורש ‘משה’ ל’ראשי המטות’ שהם הנשיאים;
תחילה יש להבין מדוע נקראים הנשיאים ‘ראשי המטות’ – מטות מבאר המקובל הרב”ש זצ”ל
הם מלשון ‘מטה’ היינו דבר פחות בחשיבותו והרי אלו הנשיאים הם הראשים של השבטים
אז למה לא כונו ‘ראשי העדה’ או ‘רשאי השבטים’ למה נקראו בלשון בזויה: ‘ראשי המטות’ זהו תרתי דסתרי.
שהרי אם הם הראשים של העם איך הם הקראים בלשון חסרת חשיבות: ‘מטות’?
ובזה תבין את עניין המצווה שהרי אמרנו כי משה שזוהי ‘תכונת האמונה’ שפונה ל’נשיאים’
שהן ראשי שבטי ישראל (כל שאר כוחות הקדושה שבאדם)
ובאר להם כי דרך ה’ נרכשת רק ב’אמונה’ למעלה מהדעת וההרגשה של האדם.
וכשאנו מבקשים מהאדם להאמין בטוב של זולתו,
להתחשב ולייקר אותו זה ממש נגד טבעו ורצונו,
כל אחד רוצה להשקיע בעצמו ורואה את חשיבות עצמו
וחשיבות צרכיו ואין זה נורמלי שאשים את צרכיו של חברי לפני צרכי,
ועל זה אומר מבאר משה כי יש להשתמש בכח הזכרי,
הגברי שבנפש אשר מסוגל להתגבר על הרצון הפרטי וללכת ‘למעלה מרצון למילוי עצמי’
והוא עושה זאת ע”י נדר היינו שמחייב את עצמו ללכת נגד הטבע גם אם זה לא מתאים לו.
הכח הנקבי שבאדם לא מסוגל לפעולה זו ולכן נדר האישה עומד ותלוי בהחלטת אביה,
ארוסה או בעלה ושוב יש להזכיר שמדובר בכוחות נפש באדם אחד.
ורק כאשר הנשיאים שהם הכוחות החזקים באדם עוברים תהליך זה
הרי הם נבחנים כנושאים לאור האלוקי ומעבירים את היכולת הזו לשאר בני ישראל.
כתיבה ועריכה לשונית : הרב שקד אליהו פנחס | מרצה לחכמת הקבלה | יו"ר ומייסד מרכז סולם יהודה
- לשיעורי וידאו נוספים מהרב שקד אליהו פנחס
- לעלוני תפארת הסולם מהרב שקד להדפסה והפצה
- לדף המאמרים הכללי של הרב שקד אליהו פנחס