עגלת קניות

close-icon

אין מוצרים בסל הקניות.

הזמנה מינימלית 300, סכום ההזמנה הנוכחי שלך הוא 0.00

סדר סיבה ומסובב | 3

להאזנה

סדר סיבה ומסובב | הרב שגב רומנו

ביאור מקיף ומעמיק על סדר השתלשלות העולמות הרוחניים, כפי שביאר אדמו"ר הרב יהודה לייב הלוי אשלג זצ"ל מחבר פירוש הסולם על הזוהר הקדוש | בסדרת שיעורים נפלאה, מבאר הרב שלב אחר שלב את יציאת עשר הספירות בדרך קודם ונמשך | כפי בכתב 'בעל הסולם' בספריו 'תלמוד עשר הספירות'.

 

אור חוזר

מסך פירושו כוח מגביל ומעקב את הכלי מלקבל את האור בצורה מקולקלת. שפירושו בנפש האדם כח התגברות והיא כל היכולת שלנו למנוע מעצמנו דברים שהנפש הבהמית משתוקקת אליהם מסך מלשון גבול לאו דווקא מיסוך של האור מצד המעטה של האור, אלא לעשות גבול, נכון שהוא גם ממעט את אור, אולם הוא ממעט את האור רק מצד מה שאסור לקבל למעשה רק מהארת הג"ר[ג' ראשונות], למה צריך למעט את הג"ר, משום שבג"ר אסור לעסוק כי הג"ר קרוב למהות לעצם האור ואין לנו כלים להכיל את האורות הגבוהים האלה, ולכן צריך למעט אותו, המיעוט שלו בפועל בנפש מתבטא בצורה שהג"ר זה הרצון לקבל על מנת לקבל, רוצים לקבל את התענוג, את האורות שאין לנו כלים להכיל אותם בקדושה, אם היה לנו יכולת לקבל אותם על מנת להשפיע נחת רוח לבורא אז הבורא היה מרשנו לנו לקבל אותם.

דוגמא לזה במצוות: הבורא אסר עלינו לאכול דם כי הדם הוא הנפש - זה הג"ר החיות של הבהמה ובכן לנו אסור לאכול את הדם של בעלי החיים, ולכן אנחנו ממעטים את הדם, אנחנו מפרידים את הראש מהגוף לרמז לנו שאנחנו לא משתמשים בראש. מפרידים את הראש שהוא הג"ר של הבהמה.

המסך יוצר אור חוזר ואור חוזר ברמה הטכנית שלו זה כמו לבוש, מכונֶה לבוש' כמו שצל מאפשר לי להכיל את האור של השמש' הצללה כדי שלא יהיה יותר מידי מסנוור כך הלבוש [האור חוזר] משמש להלביש את האור, הוא גם מצליל אותו מכהה אותו כדי שנוכל להכיל את האור הגבוה המסנוור הזה.

בתשובה ק"מ בחלק ו' בתלמוד עשר ספירות כתב ככה: המסובב מהמסך:

א' זיווג דהכאה עם האור העליון.

ב' החזרת האור השייך לבחינה ד' לאחוריו הנקרא אור חוזר. הזיווג דהכאה שני מושגים הפוכים כלומר זיווג מלשון חיבור, אהבה. והכאה זה הפוך לגמרי ונסביר בדרך משל:

משל לבן אדם הלומד משנה. הוא למד את המשנה, יודע אותה בע"פ עכשיו הוא מתחיל לעיין בה עיון זה עניין של חכמה מלשון עיניים, מתחיל להכניס את החכמה שם ועכשיו הוא מנסה לדוש בה, לאחר זמן מה הוא מוצא בה המון סתירות, הסתירות יוצרות לו הבנות חדשות זה הזיווג דהכאה, ההכאה זה הסתירות, הסתירות מייצרות לו כלים כי אז הוא מבין מה הוא לא מבין, לפני שהיו לו סתירות הוא לא הבין מה הוא לא הבין. הוא קרה את המשנה בצורה של שיר נחמד ונעים, ניגן את המשנה, אבל כאשר הוא התחיל לעיין הוא קלט שהוא לא מבין אז מתגלה לו שהוא לא מבין כלום במשנה, כי כולה סותרת מקומות אחרים בכללים של החכמה, יוצא שהסתירות אפשרו לו חסרונות וגילוי החסרונות נקרא כלים, הכלים בנפש שלנו הם הרצונות לפי ערך הרצון כך ערך ההנאה של האדם.

הבורא ברא את העולם כדי להיטיב לנבראיו ומה ההטבה? שיהיה להם כלים גדולים של רצונות גדולים בבחירה חופשית ושם הם ימלאו אותם אז מה עשה זיווג דהכאה מה עשתה הסטירה? היא סילקה לו את האור שהיה קודם ועכשיו הוא נשאר בחושך בלי הנאה מהנשמה וכך נוצרו כלים שהם הרצונות. זה הזיווג דהכאה עם האור העליון האור העליון רוצה להיטיב והוא כל כולו שלימות אין סופית הטבה מוחלטת והנברא הוא כל כולו בעל גבול יישות משלו, חושב שהוא בוחר והוא לא בוחר, חושב שהוא רוצה והוא עוד לא רוצה באמת, עדיין מוגבל מאוד. ההכאה, המפגש בין הנברא שרוצה לקבל לעצמו לתוך הגבול המצומצם שלו לתוך הסוף, עם האור האין סופי יוצרת סטירה הכי חזקה בנפש, האין סוף [האין גבול השלימות] פוגשת את הסוף את החוסר שלימות הכי גדול, איך התיישב ביניהם הסטירה האיומה הזאת - זה ע"י המסך שעשה גבול על צורת קבלה סופית אני לא רוצה לקבל בצורה של גבול. המסך מתברר לנו עכשיו הוא גבול להפסיק את הגבול זאת אומרת מה עושה גבול בנפש שלנו שאנחנו חושבים שאנחנו יצרנו את עצמנו אנחנו רוצים לקבל לעצמנו ואנחנו הבוחרים ואנחנו ה"יש" אנחנו השולטים שאדם מתקן את עצמו במסך המשמעות היא אתה לא תקבל לתוך היש אל תקבל תוך הד' לתוך הדלה והענייה אל תקבל עם הרצון לקבל הגדול המנותק, אלא תקבל רק בעל מנת להשפיע אז על מה אנחנו עושים מסך? על זה שאנחנו גבול! יוצא הפוך על הפוך, אנחנו עושים גבול למנוע את הגבול המצומצם שלנו אנחנו עושים גבול המאפשר לנו להידבק באין גבול באין תכלית אין סוף בשלימות.

 

לעמוד שיעורי הקבלה של הרב שגב רומנו

לרכישת ספר 'מילון הסולם' של הרב שגב רומנו

לשיעורי קבלה וחסידות מכל מרבני המרכז 

לחנות הספרים

 

60 אגורות ליום
שיעשו את כל ההבדל!

לחצו כאן לתרומה

הלימוד באתר מוקדש

הרשמה לאתר
תכני האתר המלאים נפתחים רק לגולשים רשומים (הרשמה בחינם!)
להמשך גלישה יש לבצע הרשמה אותה ניתן לבטל בכל עת.
הרשמה
+