הקמת החבריא קדישא
בארץ ישראל, חשב להצטנע בין ההמון ולהתפרנס מיגיע כפיו.
בתחילה היה זה רבי יהושע הורביץ שגילה את סודו של בעל הסולם, משם התפשטה הידיעה לעוד קבוצה מחשובי התלמידים ב ישיבת “חיי עולם” הירושלמית , לצד תלמידים אודות ‘בעל הסולם’ נוספים ממובחרי האברכים שבירושלים.
הקמת החבריא קדישא הייתה לעובדה.
בעל הסולם החל למסור שיעורים מידי לילה בחצות לחבר תלמידים. הוא הקפיד לבל יאחרו, התנה עימם תנאים שיבטיחו את נכונותם להקריב את עצמם ביגיעה בעבודת ה’, והם מצידם התמסרו לכל דרישותיו.
לקבוצה החדשה קמה התנגדות עזה בירושלים. המתנגדים היו חברי קהילות ירושלמיות שטובי אברכיהם “נלקחו” מהם, קבוצת מקובלים ספרדים שהטיפה ללימוד קבלה וכוונות – ללא כל הבנה במשמעות העניינים. למותר לציין כי דרכו הבהירה של בעל הסולם הייתה לצנינים בעיניהם וכן בני משפחות התלמידים שחרתה להם דרכם החדשה של בן משפחתם, ובייחוד הקימה בחצות הליל.
היו תלמידים שכשלו בלחץ הרדיפות, אך עם זאת התחשלה עתה ביתר עוז קבוצת התלמידים שראתה בבעל הסולם לא רק רב ומורה בתורת האמת, כי אם אדמו”ר לכל דבר ואיש אלוקים קדוש. מהם שפוטרו מעבודתם ובאו עד פת לחם ממש, מהם שנודו מבני משפחתם, אולם כולם התאמצו בחיבור סביב רבם.
בשנת תרפ”ה (1924/5) נאות בעל הסולם לכהן כרבה של השכונה החדשה “גבעת שאול” שבפאתי ירושלים, שם קבע את בית מדרשו “בית אולפנא רבתא עיטור רבנים” ללימוד הוראה ותורת הנסתר.
כעבור שנים ספורות עבר לגור בבתי ורשה שב שכונת מאה שערים , ולאחר מכן – מפאת חולי ה’רומטיזם’ שנדרש לרפואתו אויר ים – ליפו.
מדהים הדבר, כי את כל ספריו וחיבוריו הדורשים יישוב הדעת מוחלט, חיבר בעל הסולם תוך תנאי נדודים. במשך יותר משלושים שנותיו של בעל הסולם בארץ ישראל, לא היה מנוח לכף רגליו, הוא עבר מדירה שכורה אחת לדירה אחרת מידי תקופה, בירושלים, בבני ברק (שם נוצר קשר מיוחד בינו לבין החזון-איש ), בתל אביב וביפו, וחוזר חלילה, מתוך תנאי עוני ודלות, ובהמשך, תוך כדי ייסורים ומחלות.
החל מהימים בהם התגורר מחוץ לירושלים, הפך שיעורו לתלמידיו לשבועי בלבד, גם בתקופות שחזר לגור בעיר.