פירוש הסולם על ספר הזוהר – מפתח הזהב לחכמת הנסתר מאת הרב יהודה אשלג (בעל הסולם)
תיאור הספר ומהותו
ספר הזוהר, על אף מעמדו הנשגב כיצירת המופת של תורת הקבלה, נותר חתום וסתום בפני רוב בית ישראל מאז ימי התגלותו. לאורך הדורות, גדולי המקובלים השקיעו מאמצים רבים בפירוש הזוהר לעומקו, אך ללא הצלחה של ממש בהנגשת הדברים ללומד הממוצע. גם בעלי שאר הכוחות והתשוקה העזה נותרו לרוב בחוץ, תוהים על סודותיו ורזיו של הספר הקדוש.
ניסיונות אחרים לפשט את הזוהר ולתרגמו ללשון המדוברת נכשלו אף הם במתן מענה הולם לצמאי הדעת. תרגום המילים לבדו, ללא חדירה אל תוככי המשמעויות הפנימיות, הוא כקליפה ריקה המכסה על הפרי. נדרש היה מפתח אמיתי, שיפתח את שערי ההבנה בפני המוני העם היהודי הכמהים לאורו של הזוהר.
והנה הגיעה העת, ורוח ה’ נחה על הרב יהודה אשלג זצ”ל, הידוע בכינויו ‘בעל הסולם’. ברוח קודשו, טרח והתייגע להסיר את הלוט מעל דברי הזוהר, ובנה “סולם” בו יוכל כל אחד ואחת לטפס ולהגיע אל פסגות ההשגה.
פירוש “הסולם” התגלה כפריצת דרך אדירה בהבנת ספר הזוהר ובהתפשטות לימודו. ראשית, בעל הסולם תרגם במלואו את לשון הזוהר הארמית לעברית צחה ונהירה, כך שכל יהודי, גם ללא רקע מוקדם, יוכל לקרוא ולהבין את תוכן הדברים.
אך לא בכך מסתכם ייחודו של הפירוש. לראשונה בתולדות הספרות הקבלית, בעל הסולם צירף לתרגום גם ביאור עמוק ומקיף, הנכנס לשורש העניינים ומאיר את עיני הלומד. בליווי פתיחות והקדמות המנגישות את יסודות החכמה, נפתח צוהר לכל הרוצה לצעוד פנימה אל היכל הזוהר ולהתענג מזיו השכינה.
פעמים רבות, בעל הסולם מוסיף בסוף המאמר פירוש רחב יותר הממצה את כללות הדברים. כשנדרש ביאור נפרד ומורחב, מצורף פירוש “מראות הסולם” בצד “הסולם” עצמו. בעל הסולם גם ערך מחדש את גוף ספר הזוהר – חילקו לקטעים, פיסקו בצורה נוחה לעין, וסידר אותו לפי נושאי המאמרים.
בנוסף, כהכנה ללימוד פירוש הסולם, הרב אשלג הקדים לו ספרי מבוא חיוניים:
– “פתיחה לחכמת הקבלה” – תמצית תהליך השתלשלות העולמות, חובה לכל לומד מתחיל.
– “פתיחה לפירוש הסולם” – ביאור מעמיק של תובנות יסוד הנזכרות בקצרה בגוף הפירוש.
– “מבוא לספר הזוהר” – הסבר על תוכן הזוהר והמדרגה הרוחנית בה הוא עוסק.
– “הקדמה לספר הזהר” – מהות האדם, תכליתו ועבודתו בעולם לאור פנימיות התורה.
פירוש הסולם נחשב לחיבור המרכזי ביותר של בעל הסולם, עד ששמו נקשר בו לבלי הפרד. הוא ראה בו את ייעוד חייו ומורשתו לדורות הבאים, כפי שניכר ממסירותו העצומה ויגיעתו הכבירה במלאכת הכתיבה. עד כדי כך, שמשהשלים את הפירוש, סיים כנראה את שליחותו עלי אדמות, ונסתלק לשמי רום. שני הכרכים האחרונים של הזוהר עם פירוש הסולם ראו אור רק לאחר הסתלקותו.
משמעות הספר והשפעתו
פירוש הסולם אינו עוד פירוש. הוא מהפכה של ממש בעולם הקבלה והחסידות, המציבה את ספר הזוהר במרכז במת הלימוד והעיון של כלל ישראל.
בזכות בהירותו הנדירה וגישתו הפדגוגית, פירוש הסולם פותח את שערי גן עדן העליון בפני כל יהודי הכמה לדבקות בקב”ה ולהשגת פנימיות התורה. הוא מאפשר לכל אדם, ללא הבדל רקע או השכלה, להתחבר אל אור הזוהר ולהזדכך לאורו.
אין מדובר רק בספר לימוד או מחקר אקדמי. פירוש הסולם הוא קריאה נוקבת להתעוררות רוחנית המונית, לשיבה אל חיק אבא שבשמים דרך העמקה בסודות הבריאה וייעוד האדם. הוא מזכיר לנו שתורת הנסתר היא מפתח הזהב לגאולה האישית והלאומית, ושהיא נחלת הכלל ולא רק נחלת היחידים.
בעידן זה של תסיסה רוחנית וחיפוש משמעות, המסרים של בעל הסולם על הזוהר נחוצים מתמיד. הם מאירים את הדרך חזרה למקורות, אל החיבור הישיר עם הקדוש ברוך הוא ותורתו. הם מעניקים כלים מעשיים להתמודדות עם אתגרי החיים מתוך ראייה פנימית ואמונה איתנה.
כל המעיין בספר ומתמיד בו מתוך תשוקה כנה לאלוקות, נפתחים בפניו אופקים חדשים של הבנה והשראה. הוא מוזמן להיכנס אל אוצרות בלום של אור וחכמה, ולהטעין את נשמתו באנרגיות של דבקות ושמחה. מילותיו של בעל הסולם על הזוהר הן צידה לדרך של התעלות והשתוקקות, נר לרגלי העולים בסולם יעקב אל על.
על כן, אם צמאה נפשך לגעת בנשגב, להעמיק בסוד קיומך ולטעום מעץ החיים – שווה להקדיש זמן ללימוד פירוש הסולם על ספר הזוהר. יהי רצון שדרך העיון וההתבוננות, נזכה כולנו להתחבר אל שורשי נשמתנו, ולהוריד שפע וברכה לעולם כולו. אמן.