מאמר | פרשת האזינו | תש"פ

זמן קריאה 2 דק'

בס"ד

"כנשר יעיר קנו על גוזליו ירחף" (דברים לב, יא).

 פירש"י: "כנשר הזה רחמני על בניו ואינו נכנס לקינו פתאום, עד שהוא מקשקש ומטרף על בניו בכנפיו בין אילן לאילן, בין שוכה לחברתה, כדי שיעורו בניו והא בהם כוח לקבלו. על גוזליו ירחף – אינו מכביד עצמו עליהם אלא מחופף, נוגע ואינו נוגע, אף הקב"ה…", עכ"ל.

מבחינה פנימית הכוונה: שהקב"ה אינו מתגלה אל האדם בפעם אחת, אלא מתגלה ומסתתר, כמציץ מן החרכים, וזהו לטובת הנבראים, כדי שתהיה בחירה לאדם, כי אם הקב"ה יהיה מגולה תמיד, לא תהיה לאדם בחירה, ולכן הקב"ה מתגלה ומסתתר.

(שב"ק פרשת האזינו התשס"ז)

"צור ילדך תשי" (שם, יח).

פרש"י: "כשבא להיטיב לכם, אתם מכעיסין לפניו ומתישים כוחו מלהיטיב לכם", עכ"ל.

ויש להבין: וכי הקב"ה הוא כבשר ודם, אשר אפשר להתיש את כוחו?

ויש לפרש: דהנה, הקב"ה כל רצונו הוא להיטיב לנבראיו, לכן ברא בברואים רצון לקבל. אך בכדי שיוכלו הנבראים לקבל את ההטבה, הם צריכים לתקן את עצמם בהשוואת הצורה לה', וזה ע"י שיהפכו את הרצון לקבל שיהיה בע"מ להשפיע, ואם האדם לא מתוקן בכוונה ע"מ להשפיע, נבחן שמתיש, כביכול, את רצונו של הקב"ה שרוצה להיטיב לנבראיו ואינו יכול.

(טיש 'בואי כלה' שב"ק פרשת האזינו התשס"ט)

"ויאמר אסתירה פני מהם אראה מה אחריתם, כי דור תהפוכות המה בנים לא אמן בם" (שם כ).

לפי הפשט: היות והולכים שלא ע"פ דרך התורה, אסתיר את פני מהם ונראה בסוף מה יצא מהם. ויש עוד לפרש להיפך: שזה עניין תיקון – אם לא ילכו בדרך התורה, הקב"ה יסתיר פניו, וע"י כך – "אראה מה אחריתם", כלומר, ע"י שהקב"ה יסתיר פניו מהם הם יגיעו בסוף לבחינת 'מה',  שהאדם רואה את אפסיותו, כמ"ש: "ונחנו מה".

"כי דור תהפכת המה בנים לא אמן בם" – ע"י שהקב"ה יסתיר פניו מהם, הם יראו שאין הם יכולים להחזיק יותר באמונה מחמת ההסתרה, ואז יתקנו את דרכיהם כדי שתיפסק ההסתרה. וזהו "כי דור תהפוכות המה" – אנשי הדור יעשו מהפך בעצמם ויתקנו את דרכם, וילכו בדרך התורה כפי רצון ה', כיון ש"בנים לא אמן בם", שיראו שללא זה הם לא יכולים להחזיק יותר באמונה.

(טיש שב"ק פרשת האזינו התשס"ט)

כתיבה ועריכה לשונית: הרב אברהם מרדכי גוטליב | אדמו"ר מאשלג טלזסטון

אהבתם? שתפו
שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
הישארו מעודכנים
הירשמו לניוזלטר שלנו ותהיו מעודכנים בכל המאמרים שלנו