שו"ת | על חשיבות המעמד של בת מצווה

שלום כבוד הרב, 1. מדוע לא נהוג שרב יגיע לבת מצווה? 2. פעמים רבות מסיבות בת המצווה נראות לי ריקות מתוכן (אוכלים והולכים הביתה, ללא דבר תורה או הסבר). מהי המשמעות של גיל המצוות עבור בת?
תודה רבה, ושבת שלום

בס”ד
לגב’ ………….. שלום וברכה.
המשמעות של גיל המצוות עבור בת הוא בדיוק כמו גיל המצוות עבור בן, רק שאצל הבת הוא בגיל שתים עשרה, ואצל הבן הוא בגיל שלש עשרה, מטעם שהבת מתבגרת נפשית וגופנית לפני הבן.
המשמעות היא חשיבות המעמד של בת מצווה. והגם שמחובתינו לחנך את הבנים ואת הבנות לקיום מצוות ה’ יתברך, כבר בגילאים מוקדמים הרבה יותר, זהו מטעם חינוך והרגל, אבל עדיין אינם מסוגלים להתחייב חיוב מלא בכך. ברם, מגיל שתים עשרה ואילך הבת כבר חייבת חיוב מלא לקיים את מצוות ה’ כולן. והחיוב הזה הוא זכות ולא עול, כי הבורא לא נתן לנו את המצוות לקיימן, כפי שלפעמים מפקדים מטרטרים חילים וחיילות בעבודות שונות שאין בהן צורך למפקדים, ועושים זאת רק בכדי להשליט סדר ומורא ודיקטטורה, או בתור הענשה. אבל השי”ת נתן לנו את המצוות, כי המצוות הן פעולות שונות אשר פועלות ברמות שונות של האדם: במעשה, בדיבור, במחשבה, ובהרגשה, ומטרת הפעולות הן לזכך את האדם מזוהמת האהבה העצמית שלו, ולהביאו לאהבת הזולת, ולאהבת הבורא. לשחרר את האדם מבית הסוהר של האגו שלו, ולהביאו לפסגות נצחיות חופשיות של אי תלות באגו, ולמרחבים של האמונה ושל אהבת הזולת. כל מצוה מטרתה לפעול פעולה מסוימת בנפש האדם, באשר יוצר הכל שיצר את האדם, ידע את נבכי נפשו, ואת מורכבות נפשו, ולכן יצר מערכת של מצוות, כאשר כל מצוה יש לה מטרה של פעולה מסוימת אינדיוידואלית בנפש האדם, עמ”נ להביאה למטרה הנפלאה הנ”ל.
בכלל העולם החרדי חגיגת בת המצוה של נערה נעשית בחוג המשפחה בלבד, פלוס כמה חבירות מן הכיתה. סיבת הדבר עוברת כחוט השני לאורך מצוות רבות – קביעת היוצר ב”ה ש”כל כבודה בת מלך פנימה”. פירוש: האשה היהודיה היא בת מלך, וכבודה הוא שתהיה “פנימה” שמורה וצנועה, ולא פומבית מגולה בראש כל חוצות. כפי שרואים בהנהגת העולם הגשמי, שבת מלך אינה מסתובבת ברחובות, אלא שמורה באופן אריסטוקרטי בארמון המלוכה, ולא לכל אחד יש את היכולת לתקשר עימה. כך מחייב כבודה ויוקרתה. וכך קבע הבורא ב”ה לגבי כל אשה יהודיה, שהנהגתה תהיה חשאית יותר, צנועה יותר, קשריה רק בחוג האינטימי הסובב אותה, המשפחה, הבעל, וכו’. אין נכון לגבי האשה היהודיה להיות חשופה לעין כל, מתוקשרת ומופקרת לכל, אין זה לטובתה.
אני באופן אישי סבור שנכון לדורינו צריך לתת תמיכה יותר גדולה לנערה מתבגרת, בגלל קשיים שונים שנתהוו במציאות שלפנינו, ולכן הוריתי לתלמידי לערוך סעודה יותר מכובדת וגדולה מן הנהוג, בכדי לתת לנערה את ההרגשה של החשיבות המקסימלית לשעה חשובה זו של הבת מצוה, לבנותה טוב ונכון להמשך דרכה. ולכן נתתי הוראה לערוך סעודה זו מעין סעודה שעושים לבנים, עם מוסיקה ריקודים ועם דברי תורה.
ומכאן תביני שאיני בא לסעודה החגיגית, לא בגלל שאיני מתענין בבנות, ההפך הוא הנכון, אני משקיע מחשבה רבה, בתמיכה בבנות השייכות לקהילתנו, ולכן גם הוריתי לתלמידי את הנ”ל. אבל אם אבוא תהיה זו פעולה המקנה פומביות גדולה יותר מן הנצרך לדעתי למעמד זה, דבר שאינו נכון לעשותו לאור הנ”ל. ויש עוד סיבות שאין כאן המקום לפרטן.
בכבוד רב
אברהם מרדכי גוטליב

 

כתיבה ועריכה לשונית: הרב אברהם מרדכי גוטליב | אדמו"ר מאשלג טלזסטון

 

לדף השאלות והתשובות של אדמו"ר מאשלג הרב גוטליב

לעמוד שיעורי הקבלה והחסידות בווידאו של הרב אברהם מרדכי גוטליב

לרכישת ספרי הקבלה והחסידות של אדמו"ר מאשלג טלזסטון הרב אברהם מרדכי גוטליב שליט"א

אהבתם? שתפו
שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
הישארו מעודכנים
הירשמו לניוזלטר שלנו ותהיו מעודכנים בכל המאמרים שלנו