Close up Human Hand Signing on Formal Paper

הצניעות

זמן קריאה < 1 שנ'

ענין הצניעות מקורו רוחני כמ”ש “והצנע לכת עם ה’ אלקיך”. היינו שצריך להצניע כל דבר חשוב, בכדי שלא ינזק. ובגשמיות אנשים מצניעים את כספם למשל, כי כספם חשוב להם, ואינם רוצים שתשלוט בו עין זרים, שיכולים לנסות לקחת את הכסף לעצמם. וכן אנשים מצניעים מידע שאינם רוצים שיגיע לרשות הרבים.

כמו”כ ברוחניות חשוב להסתיר את הדברים החיוביים, למשל אם אדם עושה מעשים טובים כדאי שלא יפרסמם, כי הפרסום עלול לקלקל, מטעם שאנשים כבר נותנים כבוד עבור מעשים טובים שהאדם עושה, ונמצא שהאדם כבר עובד למען אנשים ולא למען השי”ת. ולפעמים כדאי שהאדם יצניע את מעשיו הטובים אפילו מעצמו, בכדי שלא יבוא לידי גאוה והרגשת “כוחי ועוצם ידי עשו לי את החיל הזה”.

מכאן משתלשל גם ענין הצניעות הנוהג בבנות, כמ”ש “כל כבודה בת מלך פנימה”. כי הבת היהודיה משתלשלת מן השכינה הקדושה, שהיא כנסת ישראל, שהיא צנועה כי הצניעות מן המדות דקדושה היא, והשכינה הקדושה היא הנושאת לכל המדות דקדושה עבור נשמות ישראל. דהנה הטבע של היצר הרע והרצון לקבל תמיד להתבלט כי מרגיש את עצמו החשוב בעולם, אבל מצד הרצון להשפיע והיצר הטוב אזי באים ההכנעה, והצניעות, וחוסר ההתבלטות.

ומזה משתלשל גם נושא הצניעות בענין הביגוד, כי מצד הרצון לקבל והיצר הרע תמיד יש חשק ללבוש בגדים אשר מבליטים את הנוכחות של הבת ומושכים ביותר, ומצד היצר הטוב והרצון להשפיע באים הבגדים הפחות רועשים ובולטים.

וזה הכלל – אם יש התבלטות בחיצוניות אזי הפנימיות כבויה, ואם אדם מתאמץ את פנימיותו לקשר עם הבורא יתברך, לחשוב עליו להרגיש אותו, אזי יש לו ענין – מה שפחות להתבלט בחיצוניות.

“לא ברעש ה'” – השי”ת מתגלה בשקט, בתוך השקט הפנימי של האדם. וכך כתב רבינו בעה”ס – אין יתרון בריבוי התנועות החיצוניות, רק בריבוי התנועות הפנימיות – ריבוי המחשבות עליו יתברך, ריבוי ההתמקדות הרגשית בגדלות הבורא, וכדומה.

אהבתם? שתפו
שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
הישארו מעודכנים
הירשמו לניוזלטר שלנו ותהיו מעודכנים בכל המאמרים שלנו