שו"ת | אמונה למעלה מהדעת

זמן קריאה 2 דק'

לרב גוטליב שלום רב,
הרב מדגיש בשעורים שבאתר “ברכת שלום”, את החשיבות של אמונה למעלה מהדעת, שפירושה אמונה ללא ידיעה, שאף עומדת בניגוד להבנות השכליות של האדם. חשיבות אמונה שכזו ברורה לגמרי, כפי שהרב הסביר את עניין “כי לא יראני האדם וחי”, כמצב בו גילוי המציאות של הבורא בנברא, יגרום לנברא ליפול למצב של “מיתה” מחמת גודל התענוג שבגילוי, ולכן אנחנו צריכים את עניין האמונה.
שאלתי:
לפי הבנתי, גם אמונה שלמעלה מהדעת חייבת להתחיל בתוך הדעת. מבחינתי, האמת ביהדות מתחילה בתוך הדעת, מתוך השגה שכלית שלא תיתכן המציאות שלנגד עינינו מבלי שיהיה לה בורא (שאיננו מחומר הבריאה), וכן, האמת שבתורת ישראל, מתחילה בתוך הדעת, מתוך ההבנה השכלית שהתורה אכן ניתנה במעמד הר סיני בו נכחו אנשים רבים, ולכן התורה לא יכולה להיות “מפוברקת”.

לפי הבנתי, לאחר שמבין האדם בתוך הדעת שיש בורא ושתורת ישראל אמת, יכולה להתחיל האמונה שלמעלה מהדעת. כלומר, אם בשכל משיג האדם שיש בורא ושתורת ישראל, שניתנה בסיני, אמת, הוא יכול לבצע פעולות שלא מובנות לו בשכל, כמו הנחת תפילין, וכו’, מתוך אמונה שעל אף שאינו מבין את הפעולות, ועל אף שרואה שיש שאינם עושים פעולות אלו, ואינם נענשים (לפחות, בצורה כזאת שאפשר לקשר לאי עשיית הפעולות), הוא צריך לקיים את הפעולות האלו.
מצד שני, אם נדרש האדם לאמונה למעלה מהדעת כבר מההתחלה, אז למה שלא יהפוך חס ושלום לעובד עבודה זרה? הרי עבודה זרה, היא למעלה מהדעת – אם השכל אומר שעבודה זרה היא שטות גמורה, הרי שקיום השטות הגמורה הזאת, היא הליכה באמונה, בניגוד לשכל. לדוגמה – שטות גמורה הינה לחשוב שפסל, מעשי ידי אדם, ברא את האדם. אבל אם נדרשת אמונה למעלה מהדעת מלכתחילה, אזי, בשכל, מבין האדם שחייב להיות בורא שאיננו מחומר הבריאה, אבל אם נדרש האדם להאמין בניגוד גמור לשכל, אז למה שלא יאמין (חס ושלום !!!), שנברא ע”י בובה?
מסקנתי האישית, הינה, שאמונה למעלה מהדעת חייבת להתבסס על הבנה שמתחילה בתוך הדעת, שכן ישנן דתות רבות ומטופשות, והאדם שמחפש את האמונה, חייב להבין בתוך הדעת איזו דת היא האמיתית.

בס”ד
ל……. שלום וברכה
לדעתי אתה צודק ביותר.
לדוגמא האמונה ברב, כמ”ש “עשה לך רב”, ודאי שבחירת הרב צריכה להתחיל ע”פ הדעת של האדם, כי אחרת אדם יכול לקחת לו כרב כל דכפין. אולם אחר שהאדם בחר במישהו כרב ע”פ הדעת, אז כבר צריך ללכת אחריו באש ובמים גם למעלה מהדעת.
אולם יש להפנים: עיקר הענין של למעלה מהדעת נוגע לנקודה של השפעה, כי הגוף מבין שכדאי לעשות הכל עמ”נ לקבל, אבל עמ”נ להשפיע זה למעלה לגמרי מתפישתו.
נמצא שיש ב’ מחלקות בלמעלה מהדעת: א) מעשה התו”מ, האדם צריך לקבלם גם אם אינו מבין מה זה נותן, ומה הערך וכו’, כפי הדוגמא שציינת של הנחת תפילין. ב) כוונת התו”מ. כי אם אדם פועל מתוך מניע לקבל הנאה ותענוג בעולם הזה ובעולם הבא, לא כ”כ אכפת לגוף לעשות גם דברים שנראים כמוזרים. אבל אם צריך לעבוד שלא עמ”נ לקבל פרס, כאן יושב עיקר הקושי.
ידידך אמג

 

כתיבה ועריכה לשונית: הרב אברהם מרדכי גוטליב | אדמו"ר מאשלג טלזסטון

 

לדף השאלות והתשובות של אדמו"ר מאשלג הרב גוטליב

לעמוד שיעורי הקבלה והחסידות בווידאו של הרב אברהם מרדכי גוטליב

לרכישת ספרי הקבלה והחסידות של אדמו"ר מאשלג טלזסטון הרב אברהם מרדכי גוטליב שליט"א

אהבתם? שתפו
שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
הישארו מעודכנים
הירשמו לניוזלטר שלנו ותהיו מעודכנים בכל המאמרים שלנו