שו"ת | האם הבורא בלתי משתנה?

זמן קריאה < 1 שנ'

שלום!
שלום כבוד הרב, ישנה שאלה פרדוקסלית מבחינה לוגית המציקה לי ומאוד מעניינת לטעמי: אם הבורא או האור העליון הוא קבוע ואינו משתנה איך יתכן שצמצם את עצמו או במילים כלליות יותר “ברא” ? זוהי פעולה המצריכה שינוי ואם הוא קבוע איך יתכן שיצר משהו?? המילה ברא על כן היא סתומה מאוד ועקרונית. אשמח מאוד אם תענה לשאלתי מכיוון שאני מרגיש שתשובתך קריטית להתפתחותי הרוחנית
בברכה,
……………………….

בס”ד

ל………………. שלום וברכה

אין לאדם השגה בבורא יתברך כלל ועיקר, פשוט אינו יכול להשיג ולעמוד על מהות הישות האלוקית.

אולם יש ענין אחד שאותו רצה האלקים שאנחנו נדע והוא – שרצונו להטיב לנבראיו. את תוצאות הרצון הזה השיגו הנביאים ואנשי השם, אשר הרגישו את טובו הגדול וקבעו “ממעשיך הכרנוך” – רצונו להטיב לנבראיו.

והנה על הרצון להטיב אמרו הנביאים ואנשי השם – שהאור העליון הוא במצב המנוחה המוחלטת והוא בלתי משתנה, כלומר: למרות פעולותיו המרובות והשונות: כגון צמצום ובריאת נברא, והשתלשלות העולמות, והשתלשלות הדורות השונים, עם כל תרחישי הדורות הטובים והאיומים גם יחד, הכל בא מרצונו האחד להטיב לנבראיו שאין בו שום שינוי.

נמצא לא אמרו שאין שינוי בבורא יתברך עצמו, באשר אין שום תפיסה בבורא. אלא אחר שהרצון להטיב ברא נברא, השיג הנברא אשר הרצון אשר ברא אותו הוא בלתי משתנה. וכל הגדרות הנברא מתיחסות אך ורק לרצון שבראו, ממנו והלאה, ולא כלום מעבר לכך.

ידידך

אברהם מרדכי גוטליב

 

כתיבה ועריכה לשונית: הרב אברהם מרדכי גוטליב | אדמו"ר מאשלג טלזסטון

 

לדף השאלות והתשובות של אדמו"ר מאשלג הרב גוטליב

לעמוד שיעורי הקבלה והחסידות בווידאו של הרב אברהם מרדכי גוטליב

לרכישת ספרי הקבלה והחסידות של אדמו"ר מאשלג טלזסטון הרב אברהם מרדכי גוטליב שליט"א

אהבתם? שתפו
שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
הישארו מעודכנים
הירשמו לניוזלטר שלנו ותהיו מעודכנים בכל המאמרים שלנו